knus in de Chickenbus - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Willem Willumbus - WaarBenJij.nu knus in de Chickenbus - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Willem Willumbus - WaarBenJij.nu

knus in de Chickenbus

Door: Willumbus

Blijf op de hoogte en volg Willem

12 Juni 2007 | Guatemala, Antigua

Ha lui!
Ik zal maar eens beginnen te vertellen wat een rare wereld het hier is! ¨Bromas aparte¨ oftewel alle gekheid op een stokje!
Vrijdag ochtend tijdens ontbijt kreeg ik het toch ff benauwd. Ik zat aan tafel en opeens begon alles te shaken! Ik ging eerst twijfelen aan mijn fysieke staat en vroeg me af of het nog steeds de alcohol was van de avond ervoor, maar blijkbaar was ik niet de enige die het voelde. Het scheen een aardbeving te zijn door een actieve vulkaan hier om de hoek! Ik kwam in een soort staat van shock en probeerde me naar buiten te walsen en vond het vreemd dat mijn gastgezin net deed alsof er niets aan de hand was! Was het dan toch in mijn hoofd_ nope, het bleek vrij normaal te zijn en zo eenmaal of twee keer per week rammelen de glazen in de rekjes. Daar zullen we dan maar aan moeten wennen, maar toch is het een eng idee als je weet dat deze stad al 2 keer totaal verwoest is door een aardbeving (zo´n paar honderd jaar geleden, maar toch).

Na de spaanse les van vrijdag, waarbij mijn hoofd weer eens explodeerde van al die werkwoordsvervoegingen, tijd voor een leuk weekendje weg dacht ik zo. Met drie anderen een tripje geboekt naar Lago Atitlan, het grootste kratermeer of the world!
(even tussendoor; hier zitten vrij veel amerikanen en ik wordt daar toch altijd een beetje krielig van...meestal is de tweede zin die ze uitkramen ´I looooove travelling´ en is alles the best thing of my life of the biggest thing in the world of oh my god whatever. Maar lago atitlan is dan wel zonder overdrijven the biggest kraterlake of the world).

Afijn, leuk weekendje gespendeerd op het meer, kriskrossend van het ene dorpje naar het andere en ten slotte verbleven in San Pedro La Laguna, schijnbaar een kolonie van hippies die dit dorpje domineert. Later bleek het DE wiethoofdstad van Guatemala te zijn, hoewel ik daar weinig van het gemerkt. Had ik misschien ook kunnen weten doordat 90% van de lui daar rastafarians waren en de sfeer er gewoon te relaxed was.

Zondag vond ik het tijd voor een lokale markt dus zijn we naar Chichicastenango vertrokken met een Chickenbus, HET nationale voertuig. Dit zijn eigenlijk gewoon ouwe Amerikaanse schoolbussen die ze hier dus hergebruiken, voornamelijk onder de lokale bevolking. En dat was me al vrij snel duidelijk. Zondag is DE dag van de markt en ik was blij dat ik meteen bij de eerste opstaphalte ben opgestapt! Hoew dichter deze gammele bak bij de markt kwam, hoe meer mayavrouwkes en kinderen zich in de bus wrongen. Op het eind van de rit zat ik zelfs met 3 andere vrouwtjes en 3 kinderen op een 2persoons bank gepropt! Heerlijk knus dus. En dan te bedenken dat men in Nederland vaak niet eens naast een ander DURFT te gaan zitten als er nog een plekkie vrij is! Ik kreeg het toch wel ff benauwd moet ik zeggen...

De markt zelf was ook een verhaal apart! Dit was de grootste en kleurrijkste markt van het hele land (the best one in the world, oh my god!) en vooral de vlees- en dierensectie was nogal indrukwekkend en niet voor mensen met een zwak hart. Letterlijk alles van een koe wordt er op de onsmakelijkste manier verkocht. Als ik aan die penetrante geur denk ga ik nog bijna over m´n nek bahbah. Tot slot nog een trui gekocht omdat die mooie van me was gejat, althans daar prbeer ik mezelf van te overtuigen maar toch denk ik dat ik em ergens gewoon heb laten liggen na wat biertjes. Vervolgens terug naar Antigua waar de rest van de groep ons opwachte. Zij waren ook naar Lago Atitlan geweest met de hele groep maar die was niet zo´n succes. Om kort samen te vatten; drie mensen beroofd, ontieglijk veel mensen ziek (voornamelijk dat vloeibare spul dat er onderuit komt), iemand hand tussen de busdeur, insecten tussen het eten etc etc etc.

Afijn vandaag weer Spaanse les gehad waarbij wel lekker gezellig en nostalgisch een potje hebben gescrabbled in het Spaans, die goeie ouwe spelletjesavond-tijd teruggehaald maar dan net ff anders.

Zometeen weer lekker aan de bonen, dus wish me luck...Bedankt voor die supervette berichtjes van jullie, doet me goed! Enneh sorry dat het nogal lang is geworden, ik moest het ff kwijt hehe
Adios hasta la vista...baby (Arnold Zwarteneger)
Guillermo

  • 12 Juni 2007 - 06:36

    Jan:

    Hey Willem, te gekke tocht gemaakt naar het meer en de markt. Leuk verhaal en kan mij niet lang genoeg zijn!! Succes met de aardbevingen en de bonen. Groetjes, Jan

  • 13 Juni 2007 - 07:18

    Gerda Post:

    Hartstikke leuk Willem die verhalen.
    Wat een bofkont ben jij dat je nu weer daar zit!Geniet ervan en blijf schrijven ook over de lekkere...bonen!
    Groetjes Gerda

  • 13 Juni 2007 - 08:19

    Annemarie:

    klinkt heerlijk, direct heimwee. como estas tu español ya? fijn taaltje niet? stinken die maya's ook heel erg? de geur in de bussen waar ik in heb gezeten was echt niet te harden!... (sorry) veel plezier nog. y provercharte con las chicas jeje... x

  • 13 Juni 2007 - 21:40

    Willumbus:

    Haha ja Annemarie, ik wou het niet in mijn verhaaltje typen, maar inderdaad, wat een stank dat er in die Chickenbussen hangt!! Ik zal misschien toch zeep moeten uitdelen ofzo hehe... Komt misschien ook door al die kippen die ze onder de arm meenemen. Geen stijl ;)
    Waar hang jij nu trouwens uit? Je beachparty aan het voorbereiden?x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willem

praktisch idealist

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 53083

Voorgaande reizen:

16 November 2010 - 13 Maart 2011

Filmproject Afrika

06 Juli 2008 - 16 Oktober 2008

Mijn eerste reis

30 November -0001 - 30 November -0001

ga toch fietsen

Landen bezocht: