mijn 3 persoonlijkheden - Reisverslag uit Malpais, Costa Rica van Willem Willumbus - WaarBenJij.nu mijn 3 persoonlijkheden - Reisverslag uit Malpais, Costa Rica van Willem Willumbus - WaarBenJij.nu

mijn 3 persoonlijkheden

Door: Willumbus

Blijf op de hoogte en volg Willem

25 Juli 2007 | Costa Rica, Malpais

Het volgende bericht vergt wederom enige vorm van fantasie. Indien u hiervan op het moment wat tekort komt, doe dan het volgende;
Ga een stuk wandelen in het bos. Volg niet de gebaande paden maar neem een aardappelschilmesje mee om je eigen weg te kunnen snijden door de struiken. Doe dan alsof de mieren groene, gele of blauwe gifkikkers zijn, de eekhoorns een vreemde soort krokodillen (ok, als deze in de boom zitten is dat vrij pittig, maar doe toch je best) en iedere mus een toekan of een andere vreemde vogel. Ontwijk geen regenplassen, maar bedenk dat je hier overheen kunt surfen of, als je toevallig een kano bij de hand hebt, bevaar deze dan. Vergeet niet 'ooh' en 'aah' te brullen na het zien van iets bewegends.

Goed, de laatste anderhalve week heb ik, zoals beloofd, mijn hersenen wat meer actief kunnen laten functioneren. Ik heb me daadwerkelijk een Tarzan, Indiana Jones en de beste surfdude ineen gevoeld. Perfecte Combi en zo'n overactief persoon kan in Costa Rica geheel zijn hart ophalen.

Na onze intree in Costa Rica via dat rastafaridorpje Puerto Viejo hebben we de speedboat gepakt naar Tortuguero. Yep, een speedboat, alsof het de normaalste zaak is ter wereld. Hier in Costa Rica wel, het is zeg maar de NS, maar dan zonder die vertragingen en het geklaag dat dat veroorzaakt. Zou ik hier het woord vertraging uitleggen, zouden ze me scheel aankijken. Is ook logisch als er nu eenmaal geen reistijden bestaan. Vol is vol en gaan met die hap, hoewel er soms een paar letterlijk met de benen buiten boord moeten hangen. Ik moet toch eens vragen of dat goedkopere "zit-"plaatsen zijn.

Afijn, Tortuguero staat bekend om zijn National Park en zijn schildpadstranden, hetgeen betekent dat ieder jaar hier schildpadden aan wal komen om hun pingpongballen uit te poepen. En dat hebben we geweten ook. Zo'n schildpaddenjacht vindt enkel in het donker plaats, hetgeen betekent dat je met een gids en een zaklamp wat over de stranden zwerft, op zoek naar die oerbeesten. Het woord gids moet trouwens niet al te letterlijk genomen worden, we kregen er twee mee. Eén die het pingpongpoepproces tot in de puntjes wist uit te leggen maar geen woord Engels sprak en één die goed was in vertalen maar waarschijnlijk nooit biologie op school had gehad. Na een paar kilometer zwerven op deze eierstranden toch zo'n oerbeest gevonden, pingpongschietend en al. Enorm indrukwekkend hoe zo'n gepanserd loeizwaar beest zulke delicate balletjes in zijn zelfgevormd zandholletje werpt. Na 200 van die ballen dacht ik toch echt dat het beest onderhand leeg moest zijn van binnen en gelijk had ik. Totaal uitgeput dicht hij zijn holletje en kruipt hij op zijn dooie gemak terug de zee in. Wist deze vriend maar dat slechts 1 van zijn 1000 uitpoepingen ook daadwerkelijk tot een volwassen laatdinosaurus zal uitgroeien, dan zou hij waarschijnlijk de hoop opgeven en nooit meer bevrucht willen worden.

Weet je trouwens niet hoe dit pingpongpoepproces klinkt? Doe dan dit; Plaats uw lippen in een open houding zodat het de letter O vormt. Plaats vervolgens uw rechter wijsvinger in deze O zodat het gat wordt gedicht. Zet druk op uw vinger en wangen, net zolang totdat uw vinger uit uw mond wordt geschoten. Doe dit drie keer per minuut en u weet hoe het schildpadpingpongpoepproces klinkt.

Ik blijf het toch raar vinden dat we, al kijkend naar het achterwerk van een schildpad, aanwezig zijn op de bevalling van ongeboren babies die waarschijnlijk nooit de zee zullen voelen. But that's life...

Verder heeft Tortuguero ook een indrukwekkend National Park en dat is precies waar mijn Indiana Jones-kwaliteiten naar boven kwamen. Een kanotocht door mangrovenmoerassen, gevolgd door een wandelexpeditie geven mij zo recht op een Jones-diploma. Al het vreemde leven dat ik onderweg ben tegengekomen is onbeschrijfelijk, en van tijd tot tijd ook met een gevaarlijk randje, maar hey, je krijgt die Jones-titel natuurlijk niet voor niets. Van apen tot krokodillen, van gifkikkers tot kilometerslange marcherende strijdmieren, van luiaards tot de grootst denkbare spinnen en van toekans tot honderden andere vreemde vogels. In het wild is deze beestenboel zoveel indrukwekkender als de paradepaardjes in de dierentuin. Misschien vooral ook omdat je niet weet wat zo'n stuk wild je kan aandoen. Volgens mij kan alles wat hier rondloopt dodelijk zijn, tenzij je de welbekende 'regels der natuur' kent. Of gewoon biologie op school hebt gehad.

Na Tortuguero zijn we "even" het vaste land van Costa Rica overgestoken van de Caribische naar de Pacifische kust. En in Montezuma (klinkt ook zo heerlijk avontuurlijk) kon ik de Tarzan in me los laten. Hoewel Montezuma aan de kust ligt en het letterlijk 10 seconden duurde van mijn stapelbed tot de zee (zie filmpje!), barste het wederom van de natuurschoon. En dat is echt zonder te overdrijven. Watervalletje hier, brulaap daar etc etc. Maar die watervallen waren er toch wel het mooist. Hoewel er verscheidene idioten zijn omgekomen bij het springen van een paar van deze watervallen, wordt het nog iedere dag gedaan. En ja, dan kan ik dat natuurlijk ook niet laten. Na wat aanwijzingen van wat meer ervaren Tarzan-achtigen over welke waterval voor het minste slachtoffers heeft gezorgd (mam, ik overdrijf), moest en zou ik ook een sprong wagen. Zie daarvoor mijn helfhaftige filmpje op deze site. Het duurt dan ook even voordat ik spring, maar twijfel stond me af en toe in de weg. Na 4 keer deze megajump sta je helemaal te stuiteren van de adrenaline en hier had ik het ook bij moeten laten. De vijfde keer ging ik door mijn rug waar ik nu nog last van heb omdat ik niet recht in het water belandde. Ach ik hoor je al denken; eigen schuld dikke...

Daarna nog aan wat lianen geslingerd en gewoon dat oermens in me losgelaten in die mooie omgeving. HEER-LIJK

Een paar dagen geleden zijn we aangekomen in Santa Teresa, een hemel voor surffanaten. En yep, het is deze plek waar ik mijn 'derde ik' kon uiten. Hoewel ik nog vrijwel nooit heb gesurft, moet en zal ik een goeie surfdude worden. Plus, zo'n board onder de arm ziet er gewoon cool uit, zeg nou zelf. Dus gister nog wat les gekregen van een Israelische maat en vandaag maar weer de golven op. Surfen geldt zoals met alles, gewoon blijven oefenen en dan komt er een dag dat je gewoon goed bent. Maar ik denk dat die dag nog niet nabij is. We'll see.



Ok lui, dat was 'ie weer. Volgende week gaan Priscilla en ik richting Nicaragua en proberen we daar de resterende tijd nog door te brengen. Keep it cool!

  • 25 Juli 2007 - 18:23

    Rich:

    Hey Willem!

    Geweldig wat jullie allemaal doen! Hil en ik zijn voor de laatste paar dagen terug in Antigua na een paar weken Nicaragua.. ik wil echt nog niet naar huis!

    Als je in Nicaragua bent, en in de buurt komt van Léon: zoek hostel Bigfoot (tegenover Via Via), en ga met hen mee Volcano Boarden.. is Super!

    Geniet er nog van, en veel Besos aan Prisje!

    Rich

  • 25 Juli 2007 - 19:14

    Ma:

    Weer een mooie belevenis.
    Probeer met je reizen, zoals Floortje en Chris
    een boterham ermee te verdienen of op zijn minst een collum in een dagblad.
    Kus

  • 25 Juli 2007 - 20:03

    Oma:

    bedankt voor de mooie kaart. Die salsa houd ik van je tegoed

  • 26 Juli 2007 - 06:57

    Jan:

    Hey Willem,
    Nog een zo'n verhaal en ik stap op het vliegtuig: hou het hier niet meer uit met al die verhalen!!
    Have fun

  • 26 Juli 2007 - 23:44

    Dyane:

    Hola guacamolebuddy,

    Wat een geweldige verhalen heb je weer. Ik zag dat je al een aardig kleurtje had gekweekt, Rob en ik zijn op dit moment in Huehuetenango. Gisteren hebben we onze visa verlengt in Mexico, wat een corrupt stukje ellende zeg...pff... Maar ach we hebben het overleefd. Vanaf morgen gaan Rob en ik even apart reizen, aangezien hij het heerlijk vindt om zichzelf in het zweet te werken door een of andere vulkaan/berg te beklimmen:( Ik ga verder naar Utila met kate (een volunteer van het schildpaddenproject) want er is natuurlijk carnaval ;)

    Hoop dat ik jullie nog tegen kom ergens...Enjoy the rest of your stay, groetjes aan priscilla. En ik hou je op de hoogte.... X dyane

  • 29 Juli 2007 - 14:52

    Anne:

    Lieve apekop! Heb je mijn smsje nou wel of niet ontvangen? Iig, superbedankt voor je kitsch-kaart:)

    Ben nu een bietje gaar dus sms/mail later nog!
    Kus je mate,
    Anne

  • 21 Augustus 2007 - 08:53

    Annemarie:

    hee willempie, moet eerlijk toegeven dat ik al even niet meer gelezen heb. ten eerste ben ik jaloers, ten tweede hebben we nu een stereo dus staat de computer minder vaak aan en ten derde heb ik het razend druk gehad, maar dat zou deze week ongeveer over moeten zijn. Dus ik zal snel je fijne verhalen weer lezen!
    geniet er van.
    afijn, PURA VIDA, maar da's vast geen probleem...
    geniet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willem

praktisch idealist

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 53054

Voorgaande reizen:

16 November 2010 - 13 Maart 2011

Filmproject Afrika

06 Juli 2008 - 16 Oktober 2008

Mijn eerste reis

30 November -0001 - 30 November -0001

ga toch fietsen

Landen bezocht: