Death ride - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Willem Willumbus - WaarBenJij.nu Death ride - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Willem Willumbus - WaarBenJij.nu

Death ride

Door: Willumbus

Blijf op de hoogte en volg Willem

02 Juli 2007 | Panama, Panama-stad

Mensen met veel fantasie hoeven het volgende enkel voor te stellen. De rest behoort dit ook letterlijk uit te voeren om mijn ellendigheid ook maar enigszins te kunnen meevoelen.

Ga boodschappen doen en koop het allerlekkerste dat er te vinden is. Stop dit in de koelkast. Als je geen koelkast hebt met een raampje aan de voorkant, koop die dan ook één. Haal vervolgens alles uit de koelkast en maak een mooi zitje in de (nieuwe) koelkast, net groot genoeg dat je knieen de koekastdeur aanraken als je erin zit. Zet vervolgens al het lekkers dat je hebt gekocht voor de koelkast neer, zodat je het kan zien door het nieuw gekochte koelkastraampje als je erin zit. Zet de tv langs deze lekkere dingen neer en speel de slechtste films erop af die je maar kan vinden. Stop vervolgens alle pinpasjes en andere betaalmogelijkheden in je broekzak en ga tot slot in de koelkast zitten. Vraag aan je broer, een vriend of wie er ook in de buurt moge zijn of hij of zij de koelkast iedere 2 minuten op en neer schudt, vooral net voordat je in slaap probeert te vallen. Stap iedere 5 uur uit de koelkast, loop langs de lekkere dingen (pas op, raak ze met geen vinger aan!!) en sta vervolgens 3 uur met je paspoort in je handen stil om daarna weer terug in de koelkast te gaan zitten. Doe dit 3 dagen lang.

Hoezo heeft dit uitleg nodig? Wel? Ok dan...
Na nog een paar dagen afscheid nemen in Antigua gingen reismattie Priscilla en ik afgelopen donderdag aan iets beginnen waar we vrij veel spijt van hebben gekregen. Achteraf is het wel ontzettend lachbaar; we gingen een driedaags busritje maken van Guatemala naar Panama. En DAT is waar het allemaal begon...

Die koelkast van hierboven figureert als een ontzettend koude bus, weet je wel, zo´n Amerikaans overgeairconditioneerd stuk blik op wielen. Het toppunt van deze kouheid was dan ook het laten zien van films als Ice Age 1 en 2. Bbbbrrrrrrr wat smacht je dan naar die hete buitenwereld, ongelofelijk! Wat nog pijnlijker was, was het feit dat ik nergens, maar dan ook nergens geld kon pinnen, dit alles met dank aan Rabobank. Dit verklaart meteen het bovenstaand verhaaltje van die lekkere dingen door het koelkastraampje zonder het te kunnen consumeren. En dan komt ´ie, het toppunt van deze hele frustratietour; die -piep-uitstapposten die grensovergangen heten. Wat ontzettend veel tijd (en geleende dollars) hebben we daarmee wel niet verspild. Dat er om 3 uur smiddags een rij van hier tot Groenland staat, oke begrijpelijk, maar niet om 10 uur s´avonds en al helemaal niet om 6 uur s´ochtends. En dat allemaal voor die ene stempel, dat kleine onleesbare stukje inkt in je paspoort. Lees nu nogmaals mijn koelkastverhaal en je voelt de frustratie vanzelf opborrelen.

Ok, genoeg galgespuug. De busreis van dag 1 van Guatemala tot aan San Salvador (El Salvador) verliep naast de beschreven onpezierigheden nog redelijk. Aangezien we de busrit de volgende ochtend om 3 uur zouden vervolgen, eerst geprobeerd een goedkoop hostelletje te zoeken, maar dit bleek in de afgedropte hoerenbuurt niet al te makkelijk. Eindelijk eentje gevonden, maar na een oppervlakkig onderzoek van de kamers, waarbij door de eigenaar een puppy onder het bed werd gevist die heel geconcentreerd aan het spelen was met de aanwezige kakkerlakken, verviel ook deze optie. Dan bleef er enkel nog de optie over van het (wederom geleende) hotelgeld van die nacht op te drinken in een plaatselijke bar en te wachten tot de koelkast zou vertrekken. Die bars werden even later toch maar door een veiliger 24/7 tankstation vervangen.

Dag 2 door het arme Nicaragua richting San Jose, de hoofstad van Costa Rica. Na heel wat gekoel en douane-gewacht verder zouden Priscilla en ik meteen de laatste bus bespringen naar de eindbestemming, het glorieuze Panama City. Door echter de ontiegelijkslome paspoortbestempelaars misten we uiteindelijk deze bus. Dit betekent wederom; een hotelleke zoeken in de afgezette hoerenbuurt.
(waarom-o-waarom zijn die busstations toch altijd in de hoerenbuurt gelegen??? Alsof buspassagiers zich letterlijk en figuurlijk moeten ontladen na het gestress van zo´n onderkoelde busrit! Weet je een betere reden, laat het me weten.)
Na wat onzettend gevaarlijke straathonden verder een heerlijk bedje gevonden, weg van die koeling en weg van de hoeren. Hmmmm

Dag 3 werd het me toch echt teveel. Ik kon niet eens meer een fles water kopen. En in een grote stad, waarbij iedere 2e winkel een eettent is, is dat behoorlijk pijnlijk. Ik moest en zou aan dollars komen vandaag, dus met dollartekens in mijn ogen en als een hondsdolle herdershond met slijm uit de bek ging ik op pad, mijn queeste volbrengen. Na 10 banken verder eindelijk iets gevonden die mij als Rabobankklant wel accepteerde zoals ik ben. Toen ik een half uur later deze bank uitliep voelde ik me als herboren met verse flappen in mijn broekzak.
Vervolgens nog lekker gegeten met Rob, Roberto, Nadine, Petra, Magriet en der zus, wat klasgenootjes uit Breda waarvan hun eindstop wel Costa Rica is (kwam het door het lijden van de busrit dat ze niet verder wilden?hehe) en dan gingen Pris en ik het toch nogmaals proberen. De ijsberg op wielen stond al te wachten. Na nog een nacht en dag van wachten en waggelen verder zit ik hier nu snotterend door die onderkoeling, maar wel waar ik wil zijn en waar ik 3 dagen op heb gewacht. Panama City...AT LAST!!!

Morgen op zoek naar een leuk kanaaltje dat hier ergens in de buurt blijkt te liggen, naar het schijnt de grootste van de wereld, maargoed eerst zien dan geloven. Die Amerikanen beweren wel vaker van zo´n dingen. Vervolgens een strand opzoeken, maar zover is het nog lange niet, vanacht eerst maar eens genieten van een matras. Iets dat tijdens de busreis in mijn gedachten vaak is gepasseerd...

Ff nog 1 ding dat ik graag wil delen. Ik heb hier in Midden Amerika nog geen 1 douche gevonden waar ik geen stroomstoten van krijg. Je wil dan ook niet weten hoe ik sta te douchen. lalala ... AAAHH...lalala...AAAHH.
Het schijnt dat het water hier wordt verwarmd door electriciteitsstootjes. Ik heb echter nog maar weinig warm water gevoeld, hoewel mijn haren na iedere douchebeurt weer recht overeind staan van de stroom.

Da was ´em. Wederom bedankt voor je tijd en geduld voor het lezen van deze waslijst, van tevoren niet ingecalculeerd dat het zo lang zou worden.
A pasarlo bien!
Guillermo de Panama

  • 02 Juli 2007 - 05:34

    Yvonne:

    Oh Oh Willem wat moet ik hier nog op zeggen.
    Kuzzz

  • 02 Juli 2007 - 06:38

    Simone:

    PPffff ik ben blij dat je geld hebt,ja en verder zelfde reactie als mijn zusje.Oh oh oh willem.....(heb wel gelachen want ik heb veel fantasie dus ik zag je echt zitten met je lange benen in die koelkast:)

  • 02 Juli 2007 - 06:39

    Simone :

    saludos de simone xxxxxxxxx

  • 02 Juli 2007 - 07:25

    Jan:

    Gaaf man, hoort er allemaal bij!! Achteraf is het lachen en ben je blij dat je het op deze manier hebt meegemaakt. Plezier met z'n 2en.

  • 02 Juli 2007 - 10:10

    Sas:

    o jezus.. wat erg zo'n reis! ik haat die bussen ook altijd! hoe ga je terug? met wat meer stoppen.. ik neem aan dat el savador, Nicaragua en Costa Rica ook wel erg gaaf zijn om ns uit te checken! :D
    en wat rot dat je niet kon pinnen! wat was t probleem? kan je vanaf nu wel weer gewoon pinnen of was dat een eenmalig goedgehumeurde snorremans die je wel kon helpen?
    zoals je miss weet zit ik chago thuis. ik ben onwijs ziek geworden en moest wel. ik kan nogsteeds nix en heb spijt dat ik niet lekker naar zuid-amerika ben gegaan. het zou zo leuk zijn om samen daar te zijn!
    o well.. you ll never know ;)
    geniet van panama.. lijkt me geweldig!
    en tot je volgende bericht!

    knuf van sas

  • 02 Juli 2007 - 19:50

    Oma:

    Volgend jaar toch maar Center Parcs Willem?

  • 02 Juli 2007 - 22:41

    LOTTE:

    He Schat

    Wat een prachtig verhaal ik heb genoten....ben alleen wel uit huis getrapt omdat ik al het voedsel uit de koelkast heb gehaald en er vervolgens 3 dagen in heb gezeten.....hahahah goede grap!!!

    Ik wens je heel veel plezier in het mooie Midden Amerika en verheug me nu al op jullie volgende avonturen!!!

    Dikke Kus
    Besos Lotte

  • 03 Juli 2007 - 10:47

    Anne:

    Pfff Willem en Pris wat een verhaal! Ik zou zo met je willen ruilen dan krijg jij mn bedje thuis met 2 lieve ouders die alles voor je koken etc. Maar nee,ik probeer het wel maar.. mij bevalt het nog niet echt hier in Nederland. Ik voel me kut heb echt een grote kater including jetleg van Guatemala. Hier in Nederland is alles weer zó anders. Echt eerder een cultuurshock om hier weer te zijn dan daar aan te komen. Alles is weer vanzelfsprekend. De wereld draait door. Mn werk draait door ( heb zelfs alweer een middagje gewerkt) en het regent. (Maar dan koud!), en de bussen rijden hier traaag! Met ups en downs dus allemaal. En ik ben niet de enige. Lotte Tjaddels en Renée hebben hetzelfde.

    Dus bij deze druk ik je op het hart: Geniet alsjeblieft driedubbel en blijf schrijven!! Maak mooie foto's en je schrijft heel leuk, go on babe!

    Doe alle Nhtv-ers die je onderweg nog tegenkomt de groeten en een kus... ;)

    Hé enne... zo'n airco zorgt toch altijd weer voor goede reacties bij jou hahah ;) Remember Rio Dulce... met die (@&U*(@airco waar 'het allemaal' mee begon ;) Ik zeg: afschaffen die handel!


    Lieverd, geniet samen,be carefull en tot een nieuw verhaal!

    Kus, je buddy Anne

  • 05 Juli 2007 - 08:43

    Annemarie:

    shit! net heel verhaal is het weer weg.
    Geniet nou maar van die hitte want de zomer hier is baggur.
    Ga niet alles herhalen, maar als je nou toch in Panama bent, is Bocas del Toro in het noorden vd caribische kust echt een supersupersuper aanrader met een waanzinnig gaaf feest hostal, (gedeelde eerste plaats met madcat) mondu taitu heet het. En de eilanden zijn er echt paradijs. Ze hebben er ook de Amerikaanse Robinson (survivor dus) opgenomen. Ben benieuwd over je bezoekje aan t kanaal heb er namelijk zoveel geruchten over gehoord.

    bueno, disfrutaté, cuidaté

    besito

  • 06 Juli 2007 - 13:07

    Tjaddels!:

    Hey lieve poeperd!

    Ik vind het echt super vet om je zo een beetje te volgen...Lieverd, geniet volop! ook voor de mensen die 'zoals anne al vermelde' in het verrekte koude nl zitten waar je weer mee gaat in de dagelijkse stresserige sleur...grr wat mis ik het daar zeg... Maar daarom vind ik het des te leuk je gekke verhalen te lezen! Ga zo door, en ik ga je snel weer zien pop...enne let me know als je India nog ziet zitten!...ik ga er namelijk binnenkort even achteraan...Geef Pris een dikke lebber van me en gedraag je! haha

    Heel veel kusjes en knuffels voor jou!

  • 07 Juli 2007 - 09:47

    Oma Miet:

    Willem wat een avontuur, waar ben je toch aan begonnen! Wat een ellende, zoiets kennen we hier gelukkig niet.
    Nog veel plezier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willem

praktisch idealist

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 53054

Voorgaande reizen:

16 November 2010 - 13 Maart 2011

Filmproject Afrika

06 Juli 2008 - 16 Oktober 2008

Mijn eerste reis

30 November -0001 - 30 November -0001

ga toch fietsen

Landen bezocht: