Bureaucratische B*llsh*t - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Willem Willumbus - WaarBenJij.nu Bureaucratische B*llsh*t - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Willem Willumbus - WaarBenJij.nu

Bureaucratische B*llsh*t

Door: Willumbus

Blijf op de hoogte en volg Willem

31 Augustus 2008 | Ethiopië, Addis Abeba

PLING


Ik heb het! Ik begrijp wat me naar dat verre, vage Djibouti heeft doen gaan! Visaverzamelingen en reisjeuk waren bijzaak. Verwikkeld raken in buitenlandse bureaucratie met een dosis vol onmacht en frustratie, daar wacht iedere doorgewinterde reiziger die geen genoegen neemt met een zorgeloze, adrenaline-op-hetzelfde-niveau-houdende trip toch op?!

Het begon allemaal in Belgie. Ja in Belgie ja, op de ambassade van Ethiopie om precies te zijn. Dat Ethiopiers over het algemeen geen helden zijn in nummers, cijfers, tellen en rekenen, word ik hier iedere dag mee geconfronteerd. Maar op deze ambassade hadden ze ruim twee maanden geleden een fout gemaakt die mij de afgelopen dagen het leven zuur heeft gemaakt. Nee, deze fout zou mijn wiskundeleraar van de middelbare school paarsblauw doen uitslaan en vervolgens bewusteloos doen neervallen. Op het uitgegeven Ethiopische 6-maandenvisum was het volgende neergepend;

Date of Issue; 02 jul 2008
Expiry date; 02 jan 2008

Okay, het heeft wellicht weinig met wiskunde te maken, maar iedere goedgeevolueerde Homo Sapiens zou 2009 neerschrijven in plaats van 2008. En mijn wiskundeleraar zou er in ieder geval toch paarsblauw van uitslaan.

Bij mijn eerste aankomst in Ethiopie 2 maanden geleden gaf dit weinig problemen en kon ik na mijn Bambi-imitatie vrijwel zorgeloos langs de douane lopen.
Maar vier dagen geleden niet. Vier dagen geleden heeft me doen voelen hoe die paspoortloze vluchtelingen achter dat schrikkeldraad in Niemandsland tussen Beloofde Land en, eh, Ik-wil-hier-weg-Land zich zouden moeten voelen. 27 augustus 2008, ik herinner het me nog als de dag van gisteren. Okay, het is dan maar vier dagen geleden, maar toch.

Na de Diboutijnse, Djiboutiaanse of Djiboutistaanse douane te hebben gepasseerd, werd ik met mijn lokale medereizigers na een stuk niemandsland afgezet bij de Ethiopische douane. Paspoorten werden ingenomen en na een half uur weer uitgedeeld met een stempel rijker. Althans dat was de bedoeling. Toen mijn paspoort nergens in de handpalmen van de douanebeamte was te bekennen, voelde ik het al. Vervolgens werd de naam "Williams Williams" geroepen vanuit een klein kantoortje en omdat er niemand meer om me heen stond, bleek ik degene te zijn die dezelfde voor- als achternaam droeg. Ik werd gevraagd de man in veels te strak uniform te volgen tot in de omheining met schrikkeldraad. Inderdaad, nu waren de rollen omgedraaid en gaf dit Westerse paspoort die ik zo graag koesterde me nu geen privileges maar nattigheid.

Ik moest plaatsnemen voor een brigade (okay, drie) politieagenten, wederom in veels te strak uniform en veels te hoge piepstem. Het kruisverhoor kon beginnen over mijn beweegredenen om Ethiopie binnen te komen met een vals visum. Een uur later bleek het eindelijk duidelijk dat het een fout van Ethiopische kant was, maar eenvoudig toegeven was dat allerminst. Dat uur leek overigens meer op een zielig concert van Michael Jackson dat niet meer publiek trok dan een nog zieligere gestrande reiziger die smeekte om een eind aan het gepiep. Ik werd op hoge toon vrijgesproken, maar moest nog wel achter het schrikkeldraad wachten op verdere maatregelen. Het delen van een (geimproviseerde) gevangeniscel met ongure figuren kan ik bij deze ook van mijn to-do-lijst afstrepen.

Twee ongemakkelijke uren later mocht ik, paspoortloos, mijn busrit vervolgen naar Dire Dawa, dat chatkauwend stadje aan de Ethiopische zijde. Wederom zat er een engel op mijn schouders te wachten met de laatste bus in die richting, aangezien ik niet weet wat ik gedaan zou moeten hebben als ik die bus had gemist.

Mijn paspoort zou direct naar Dire Dawa gestuurd worden, zodat ik die dezelfde dag nog kon ophalen bij het immigratiekantoor. Echter heb ik drie dagen lang het volgende succesvolle en diepgaande gesprek gevoerd met de uiterst behulpzame chef;

"What is your name?"
"Timmers...I mean Williams"
"oh. yes. You're in the system, Mister Williams. Come back tomorrow to see if your passport has arrived."
"But..."
"Sorry, there's nothing else I can do at this moment."
"But..."
"SEE YOU TOMORROW"
"But..."

Vervolgens werd ik door zijn assistente vriendelijk uit de stoel geveerd en werd zorgvuldig een afspraakkaartje voor de volgende dag in mijn hand geduwd.

Ervaring heeft me geleerd dat ik deze wachtdagen, hoewel het uiterst verleidelijk was, de chat moest laten voor wat het was. Ik had ten slotte geen onderbro... sorry.

Gister was het eindelijk raak. Ik kon mijn paspoort met beide handen gretig in ontvangst nemen. Echter zonder stempel met datum van herintrede, die waren ze in die drie dagen vergeten te zetten. Wat een stel @#$%&*&%#@!!!
Dit was echt te belachelijk voor woorden en ik kan met geen toetsenbord beschrijven hoe enorm ik van binnen kookte. En dat heb ik ze laten merken ook. Tot slot kreeg ik de vriendelijke boodschap om een taxi te nemen naar het "nabijgelegen" vliegveld om daar alsnog een stempel met datum van herintrede te krijgen.

Schadevergoeding? Dat bestaat niet in Ethiopie. De chef van het immigratiekantoor keek me scheel aan toen ik dat woord aan hem uitlegde; dat ik enorme materiele schade had geleden door hun incompetente wangedrag. En dan had ik het nog niet eens over emotionele schade.
Dit had echter geen succes.

Hier in Addis Abeba kan ik er weer met een glimlach aan terug denken. Ik heb wel voortdurend gedacht dat dit verhaal een enorme aanwinst zou zijn voor de Willumbus-site, maar op zulk soort momenten wil je alles behalve een goed verhaal achteraf.

Nee, dat verzamelen en koesteren van paspoortvisa van verre landen stop ik bij deze plechtig.

  • 31 Augustus 2008 - 20:04

    Ashwin De Meijer:

    Hé Williams Williams,
    Het had gemakkelijker geweest als je de fout in België al was opgevallen.. nog niet wetende dat dit zoveel moeilijkheden zou gaan geven.
    Gelukkig heeft is het allemaal toch goed gekomen en dat betekend dat je reis nog niet ten einde is gekomen. Zo maak je nog eens wat mee. Succes met het hervatten van je reis! Groet Ashwin

  • 31 Augustus 2008 - 20:05

    Rob:

    ZUIDLAND- Mochten we nou ooit die tennisbal eens gaan slaan en ik je mijn huisje laat zien zal ik de douane van ons dorp vragen niet te moeilijk te doen. Zal dan ook die cratie maar van m'n bureau af halen voor de gelegenheid.

    Hey Williams, ik kan me herinneren dat ik een keer een gat in de lucht heb gesprongen toen ik in het steriele Costa Rica dacht dat ik vlooien in mijn onderbroek had, omdat dat me weer een leuk verhaal opleverde. Maarehhh, je kan het ook overdrijven natuurlijk!

    De groeten en tot dan dan

  • 31 Augustus 2008 - 20:17

    Channa:

    Mr. Williams. Ik vond het een verhaal waard..

  • 02 September 2008 - 08:52

    Willemijn, :

    willem, je bent niet de enige! Ik kwam Ethiopië ook bijna niet uit, nadat er een fout gemaakt was bij het maken van mijn visum. Heel herkenbaar dus, dit verhaal. Gelukkig heb je geen boetes oid moeten betalen. Ik vernam namelijk laatst van een ethiopiër, dat ze erg van boetes geven houden daar in dat land met de 13 maanden met zonneschijn.
    rest mij alleen nog om je nog heel veel plezier te wensen daar! maar volgens mij zit dat wel goed, afgezien van de paspoort perikelen ;-)!

    ben je inmiddels ook al aan t chat kauwen geslagen??

    groejess willemijn

  • 02 September 2008 - 17:48

    Jan:

    Hey Williams, heeft het je toch ellende opgeleverd! Ik hoor het dat bedrijf in Breda nog zeggen: Dit kan nooit een probleem opleveren, iedereen kan zien dat daar 2009 wordt bedoeld! Nou bedankt. Weer goed verhaal, groetjes, Jan

  • 03 September 2008 - 14:19

    Ma:

    Hey willem,
    Leuk verhaal dat wel maar ben toch blij dat ik het achteraf pas gehoord heb.
    xxxx

  • 03 September 2008 - 16:35

    Oma Suus:

    Gelukkig goed afgelopen.
    xxx oma

  • 04 September 2008 - 06:42

    Stephanie:

    Jeemig Willem, wat schrijf jij leuk en goed zeg! Dit is eens wat anders dan van die standaard opsommingen gebeurtenissen. Maar je maakt ook wel echt bijzondere dingen mee! Soms even slikken denk ik ja, zoals met je paspoort, maar toch echt meer dan de moeite waard. Veel plezier daar!
    Groetjes, Stephanie

  • 04 September 2008 - 18:54

    Linda:

    oooh lievvie!! damn en we hebben het er vantevoren nog over gehad....maar nee ze verzekerde geen problemen..wel dus...nou gelukkig mocht je weer weg bij die ¨strakke¨policies!! ben nu op vakantie"!! heel lekker allemaal!! lekker nixen zonnen en veel van andalusië zien!! ahum..beetje dan..haha je kent me!! schat veel succes! en je weet het..missss je!! kan niet wachten tot je weer terug bentt!!! tralalalala dikke vette smismasmakkerd van je maat pinda

  • 09 September 2008 - 09:25

    Annie ( Drachten):

    je verhaal gelezen, kan me voorstellen dat je die woorden niet je ....... uit krijgt, verder wens ik je toch nog veel reis plezier. groejes annie

  • 25 Februari 2009 - 15:27

    Marja:

    Ja hoor echt weer iets voor jou :P haha nee dat is lullig, heel beroerd en balen. Maar Willem, wel een mooi verhaal voor ons, die zielig in Nl achterblijven, om te lezen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willem

praktisch idealist

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 53072

Voorgaande reizen:

16 November 2010 - 13 Maart 2011

Filmproject Afrika

06 Juli 2008 - 16 Oktober 2008

Mijn eerste reis

30 November -0001 - 30 November -0001

ga toch fietsen

Landen bezocht: