Plaktrucks en playboys - Reisverslag uit Banes, Cuba van Willem Willumbus - WaarBenJij.nu Plaktrucks en playboys - Reisverslag uit Banes, Cuba van Willem Willumbus - WaarBenJij.nu

Plaktrucks en playboys

Door: Willumbus

Blijf op de hoogte en volg Willem

10 Maart 2008 | Cuba, Banes

Cuba is vaag. Cuba is raar, vaag en gaaf tegelijk. Na 6 dagen hier vertoeven begrijp ik nog steeds niks van dit land, maar misschien is dat ook wel beter zo. Alleen het feit al dit ik hier, ergens op de 6e etage van een flatgebouw dat omvalt als je ertegenaan blaast ergens in de buitenwijken van Havana achter internet zit, waarbij je 3 bier op je gemak kunt drinken in de tijd dat je 1 email kunt openen en waarvan het toestenbord zo smerig is dat iedere toets aan mijn vingers blijft kleven en ik ze eraf moet trekken door het stiekeme gebruik van smerige buurtbewoners omdat zij eigenlijk geen internet mogen gebruiken, is al vaag.

Laat ik echter beginnen bij het begin. Het vliegtuig. Een ervaring apart. Ik heb nog nooit met lang-leve-zon-zee-strand-ArkeFly gevlogen, maar het schijnt goedkoop en practisch te zijn. En ik moet je zeggen, dat valt, mede door de vitamineloze, energieloze, smakeloze en schoonheidsloze "culinarie laagstandjes" (lees; smerig voedsel) te zien ook. 1 blik over de vliegtuigstoelen zegt genoeg en bij aankomst in Holguin (Cuba) kreeg ik de bevestiging; deze mensen gaan een luie vakantie tegemoet van een week heerlijk hotelgenot en strandplezier. Het strandbed is waar zij voor komen. En verder niks. Ik werd ook nogal scheef aangekeken toen ik mijn tas omtoverde in een backpack, wisten zij veel dat je een koffer ook op je rug kunt dagen.

En dan die douane...ik heb me nog nooit zo zenuwachtig gevoeld als voor een Cubaanse douanebeamte. Ik had me al wat voorbereid op lastige vragen en eenmaal aangekomen op het vliegveld, paste ik een strategie toe waarbij ik dacht dat het me eenvoudiger zou maken. Ik ging in de rij staan van een vrouwelijke douanebeamte, je weet wel, degene met het meest vriendelijke gezicht. Maar naarmate ik zag dat ze bij iedee persoon een mondeling examen Watkomjehierdoen-ologie aflegde, begon ik te twijfelen. Toen het mijn beurt was, deed ik het bijna in mijn broek, had al mijn nagels verorberd, kreeg ik spagettiknieen en sprong er een kikker in mijn keel. Vooral op de vraag waarom ik niet net zoals de rest van het vliegtuig een all-in hotel geboekt had, moest ik goed nadenken. 1 verkeerd antwoord en het leek erop of ik direct het vliegtuig terug moest nemen.

Al met al bleek ook ik te zijn geslaagd voor het mondeling examen en liep ik met mijn omgebouwde koffer op mijn rug de vrijheid tegemoet. Of juist niet, het is maar hoe je het bekijkt.

Als tegenreactie op de rest van het vliegtuig, vroeg ik aan de eerste de beste taxichauffeur om me naar het busstation te brengen. Je had zijn gezicht moeten zien, een jongen met een koffer op zijn rug die niet naar het perfecte strand wil met een strandbedje en welkomstcocktail wachtend op me, maar naar een busstation waar je voor 100 keer zo goedkoop kunt reizen met mede-Cubanezen als sardientjes in een blik. En inderdaad, juist dat wilde ik.

En het busstation is een verhaal apart. Ik wilde een ticket kopen naar Banes, een leuke klein stadje in de buurt van de kust dat niet te toeristisch schijnt te zijn. Na nog een paar fronsende wenkbrauwen vragende blikken kreeg ik een nummertje in mijn hand geduwd zonder enig idee te hebben wat het betekent. 5 minuten later verschhijnt er een vrachtwagen voor het busstation, wist ik veel dat dat een lokale langeafstandsbus moest voorstellen! En wist ik veel dat we daar met zijn 100 in moesten kruipen om vervolgens 3 uur lang te staan, plakkend aan elkaar! Ik heb me nog nooit zo smerig gevoeld als op het moment dat ik de bestemming bereikt had en ik niet uit kon stappen omdat ik bleef kleven aan mijn buurmannen en ik mijn backpack moest vissen uit de vrachtwagenprullebak omdat er verder geen plaats voor was.

In Banes een leuke Casa Particular (oftewel familie waarbij je blijft slapen, blijkt normaal te zijn in Cuba) uitgezocht en heb mezelf geinstalleerd in hun luxe suite. Het blijft humoristisch dat het eerste wat je wordt verteld indien je een Casa Particular betreedt, is;
- dat je alleen sex mag hebben met een 18jarige meid of ouder
- je deze meid mee mag nemen naar de casa maar deze meid vóór 6u s´ochtends het huis verlaten moet hebben, anders krijgt de familie problemen met...ja met wie eigenlijk?
- deze meid haar legitimatiebewijs moet kunnen laten zien
- en dat er een berg condooms te vinden is in het rechter nachtkastje, plus 1 in het douchebakje.
De eerste keer dat me dit werd verteld kreeg ik spontane lachkriebels, maar dit blijkt de reputatie van de standaard backpacker in dit land te zijn. Je moet hun gezicht zien indien ik hen met handen en voeten wijs maak dat dat niet een reden is waarom ik als "eenzame jonge jongen" in Cuba reis. Ik werd zelfs 1 maal gevraagd of ik een Playboy bij me had, omdat dat dat hier uit den boze is en ze toch erg nieuwsgierig zijn naar een naakte Europese dame. Hoezo geobsedeerd?

In Banes heb ik heerlijk 3 dagen niets anders gedaan dan op het nabijgelegen strand liggen en door het stadje slenteren zonder een andere toerist tegen het lijf te lopen. Dit moet er inderdaad vrij comisch hebben uitgezien, vooral toen mij neus en oren begonnen te vervellen van het strand en ik overal rood was behalve de driehoeken rondom mijn ogen van de pilotenzonnebril.

De weg terug naar de wat meer gecivilizeerde wereld was echter nog wat stressvoller. Ik had inmiddels al lang geleerd dat bussen hier nooit op tijd komen, maar je hebt pas echt pech indien de bus 3 uur te laat is en er vervolgens een menneke naar je toe komt en vraagt:
"eres extranjero?"
Ik, buitenlander? Hoe kom je erbij? Nee man, ik draag blauwe slippers, een broek met zakken aan de zijkant met een reisgids eruitstekend en een paar kilo op mijn rug voor de lol.
"uiteraard ben ik een extranjero", zeg ik vol trots, met de gedachte dat ik misschien wel een beter plekkie krijg in de bus, je weet maar nooit.
"lo siento, perro no extranjeros en el bus."
Hmm, dat is dikke pech, ze mogen geen buitenlanders meenemen in deze bussen omdat ze kunen worden opgepakt indien de regering erachter komt. Dat noem ik nou vervelend. En vaag.

Uiteindelijk toch gister in Havana weten te komen, al reizend met een Franseus en een Croaat die maar blijft roepen "Cubans love Tito, we hate him".
Vandaag op weg naar Vinales en daarna zien we wel weer.

Hasta la victoria, siempre - Che

  • 10 Maart 2008 - 17:40

    Ricardo:

    Hey Willem

    Ik zei toch, Cuba is vaag, onvoorspelbaar maar wel interessant :P Is er nog wat te merken van het aftreden van Fidel?

    Ben benieuwd wat jij van Vinales gaat vinden. Ik vond het daar in ieder geval geweldig. Enne, niet vergeten he..zonder sigaar te hebben gerookt mag je Vinales niet verlaten :)

    Ik spreek je.

  • 10 Maart 2008 - 17:40

    Ricardo:

    Hey Willem

    Ik zei toch, Cuba is vaag, onvoorspelbaar maar wel interessant :P Is er nog wat te merken van het aftreden van Fidel?

    Ben benieuwd wat jij van Vinales gaat vinden. Ik vond het daar in ieder geval geweldig. Enne, niet vergeten he..zonder sigaar te hebben gerookt mag je Vinales niet verlaten :)

    Ik spreek je.

  • 10 Maart 2008 - 17:51

    Jan:

    Hey die Willem,

    Het vertellen blijft je goed afgaan! Mag van mij gerust nog een paar bladzijden duren. Have fun en tot zondag.
    Pa

  • 10 Maart 2008 - 18:08

    Pris:

    Dushi!!!! aaah ik ben behoorlijk jaloers op je schatje!!! en ik ben dit niet gewend zonder jou te reizen hahah... Anyhow Have a great time over there... En ik wil al je verhalen in person horen zodra je terug bent.. Trouwes Nice wordt moeilijk voor me deze maand... Zeg maar geen doekoes... nee nee zelfs niet die 50 armzalige euri's voor een ticket! Njah goed we mailen/bellen enz als je terug bent ok?? A pasarlo bien chico!!!
    Besito..

  • 10 Maart 2008 - 18:19

    Pinda:

    Haaai meuppie!

    Damn wat kende toch weer lekker verhaaltje tikken op een heerlijk ehm "propre" tikmachine...

    Misschien ligt daar toch je roeping?? Reisverhalen schrijven...en ze dan ook echt mee maken...wel in volle glorie met plakkende mensen een te zwaar coole H&M piloten brillo...anders komt dit natuurlijk niet tot stand...

    Schat tot snellos!

    Kus

  • 10 Maart 2008 - 18:24

    Hoofdkapitein Frits.:

    Hey Wimpiemakker!
    Goed om te horen dat je het daar uitstekend maakt! Ben behoorlijk jaloers. Tis maar goed dat er langzaam licht lijkt te komen aan het eind van de tunnel die NHTV heet. Veel plezier toegewenst daar in Cuba, maak er iets van!
    Ik zal goed op Fritskie passen.
    Amen.

  • 10 Maart 2008 - 18:32

    Anne:

    Oh oh oh je had het weer niet beter kunnen beleven!! :) Die gringo's toch ook,wie gaat er nou alleen naar Cuba?!! Juist ja, geweldig Guillermo dat je gewoon weer lekker de mooie onontdekte dingen ontdekt... Ik ben benieuwd naar nog meer Castro-achtige-actie's, geniet dus nog maar even!

    Beso, Anne

  • 10 Maart 2008 - 18:34

    Gerda:

    he Willem,leuk je verhaal en geweldig man Cuba!Mijn broer is er ook geweest en zei;je moet Cuba zien nu Fidel nog aan de macht is daarna gaat er veel veranderen.Ben jij ff op tijd!groetjes uit Belgie

  • 10 Maart 2008 - 18:37

    Yvonne:

    Wat een avontuur. Blij te horen dat je goed aangekomen bent.
    Het is niet te hopen dat ze met die vieze plakvingertjes de sigaren rollen daar, want dan laat ze maar daar

  • 10 Maart 2008 - 22:31

    Rich:

    Willem!

    Haha.. en jij twijfelde over Cuba?
    Goed om wat van je te horen! Geniet nog, en snel alle verhalen persoonlijk weer van je horen!

    Geniet!


  • 10 Maart 2008 - 23:53

    Michiel:

    mooi geschreven verhaal...ik heb het naar www.cubaplaza.nl gelinkt.

  • 11 Maart 2008 - 02:39

    Martijn Kebabjas:

    Mooi stukje willem, have fun
    Hier in Laos alles top!

    Martijn Kebabjas

  • 11 Maart 2008 - 08:10

    Naren:

    Heeee liebschen!!

    Wat fantastisch dat je in cuba zit! Ik werk momenteel in de metropole van Gelderland: Duiven (lees: altijd druilerig, leeg, grijs & grauw) en jij struint langs het cubaanse strand met vellen aan je neus :)

    Ik wens je heeeel veel plezier, geniet!
    dikke zoen
    Maren (die lange blonde sloerie, weet je nog Kiss Kiss hihihi)

  • 11 Maart 2008 - 08:18

    Vicky:

    He Willem,

    Wat klinkt het allemaal herkenbaar!!! hahaha Alleen hebben ze ons het condoomverhaal nooit uitgelegd, dus ik denk toch dat dat echt aan jou ligt ;)

    En Viazul bussen mogen wel toeristen meenemen... misschien een tip ;)

    Heel veel plezier nog en geniet ervan!!!

    dikke kus

  • 11 Maart 2008 - 10:00

    Dennis:

    eeej mazzelpikkie:D

    Goed bezig jonge, als het reizen niets word kun je nog altijd schrijver worden

    Have fun!

    Dennis

  • 11 Maart 2008 - 10:19

    Sandra En Nadine :

    Hola Chico!
    mooie verhalen willem! als we je maar heelhuids terug zien de 20ste ( met lok) Ja cuba is inderdaad echt apart maar dat maakt het ook weer zo mooi he! ik ben erg benieuwd wat je van havana gaat vinden, ik vond havana echt gaaf, zeker de malecon is s'avond erg leuk
    kus Sandra en Nadine

  • 11 Maart 2008 - 10:56

    Tjaddienneke:

    Lieve Poeperd!!!

    Wat leuk!!! kan zo genieten van je verhaaltjes...maar vet stom, wist verdorrie niet dat je al zooo snel weg zou!? hmmm haha stomme ik! maar geniet ervan poeperd...

    Enne 'lekker blijven plakken!'

    Lebbers van Tjadje!!!

  • 11 Maart 2008 - 11:53

    Simone:

    Hey Willem ,super om je reisverhalen a La
    Willem weer te lezen!
    Groetjes van Servie en kusjes van mij

  • 11 Maart 2008 - 12:14

    Elise:

    Halfje is alweer onderweg..
    Wel echt super leuke verhalen om te lezen!! Ooit overwogen writer te worden? Leest echt fijn!
    hopelijk kom ik je nog eens tegen in Eindhoven, zonder plaksels hihi

    misss jeee...

    liefs kuZzz E.

  • 19 Maart 2008 - 18:34

    Rob:

    Jeetje, ik denk dat ik voor mijn volgende trip ook maar eens aan Cuba moet gaan denken. COOL verhaal man!

    Ik moet zeggen dat ik er soms van droom om niet met de bus mee te mogen. Ik plak ook liever aan een flesje Balboa of Atlas dan aan een dikke, stinkende, haar uit zijn neus groeiende Panamanaan.

    Maar goed, ik ga snel je tweeede verhaal lezen, want mijn bootverbinding uit de middle of niks gaat over een half uurtje.

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willem

praktisch idealist

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 555
Totaal aantal bezoekers 53063

Voorgaande reizen:

16 November 2010 - 13 Maart 2011

Filmproject Afrika

06 Juli 2008 - 16 Oktober 2008

Mijn eerste reis

30 November -0001 - 30 November -0001

ga toch fietsen

Landen bezocht: